Szanowni Rodzice,
Nasze dzieci spotykają/ spotkają w swoim życiu różnych „dorosłych”. Czasami nie chcielibyśmy, aby niektórych z nich spotkali. Tutorzy z naszej Szkoły będą ich mądrymi SPRZYMIERZEŃCAMI!!!
Prosimy o współpracę i zaufanie.
Program tutoringu rozwojowego w LXIV Liceum Ogólnokształcącym
Przygotowując się do pełnienia roli turtorów nasi nauczyciele prowadzili długie dyskusje na temat swojej nowej roli i zadań, jakie na siebie przyjmą. Z tych rozmów wyłoniła się nasza definicja tutoringu, zgodnie, z którą są to systematyczne i przemyślane działania zmierzające do/polegające na objęciu ucznia opieką w celu zapewnienia mu optymalnego rozwoju poprzez stymulowanie go do pracy nad sobą, udzielanie wsparcia i służenie radą.
Odbyliśmy również profesjonalne szkolenia.
Ze względu na wartość relacji tutorskiej i jej wpływ na funkcjonowanie uczniów w społeczności szkolnej zdecydowaliśmy się na objęcie opieką tutorską uczniów klas I (z propozycją kontynuacji w dalszym okresie – w razie potrzeby). Tak by od początku nauki w szkole, nasi uczniowie, otrzymali wsparcie tutorów.
Cele tutoringu rozwojowego w LXIV Liceum Ogólnokształcącym
- Pomoc w budowaniu samoświadomości uczniów (mocnych i słabych stron)
- Pomoc w wytyczaniu celów rozwojowych
- Pomoc w tworzeniu planów edukacyjnych i życiowych uczniów
- Kształtowanie umiejętności planowania, zarządzania sobą w czasie, rozwiązywania problemów
- Rozwój efektywnej komunikacji (obu stron)
- Nauka argumentowania
- Nauka samodzielnego myślenia
- Budowanie zaufania uczniów do własnych wniosków i opinii
- Rozwój osobisty (obu stron)
Jaka jest rola tutorów w LXIV Liceum Ogólnokształcącym?
- Tutorzy pomagają uczniom w adaptacji w szkole. Przedstawiają nasza wizje i oczekiwania, pozwalają poczuć się bezpiecznie i zrozumieć szkolę.
- Najważniejsze jest zbudowanie pozytywnych relacji między tutorem a uczniem.
- Pomagają im zaplanować pracę w szkole, wspierają. Planują razem ze swoimi podopiecznymi ich karierę szkolną, pomagają odkryć ich zdolności i zainteresowania.
- Siła tutoringu tkwi w uwadze, jaką nauczyciel – mistrz, poświęca uczniowi. Tutor powinien balansować między wyrozumiałością, a konsekwencja.
- Istotą tutoringu rozwojowego, są regularne, indywidualne rozmowy, w trakcie, których tutor pomaga uczniowi poszukiwać własnej drogi do wiedzy, tożsamości i rozwoju.
- Tutor jest też źródłem wiedzy o uczniu dla innych nauczycieli. Podpowiada innym, jak procować z danym uczniem, co jest jego mocną a co słabą stroną, jak go wspierać i motywować.
- Tutor pomaga czasem dostrzec w uczniu to, czego on sam nie widzi i pomóc zrozumieć sytuacje .
Jak wybieramy tutorów w LXIV Liceum Ogólnokształcącym?
- Każdej klasie pierwszej przypisani są nauczyciele, którzy uczą w tej klasie oraz parę osób – nauczycieli, których uczniowie poznają w trakcie np. Godzin wychowawczych.
- Uczniowie wybierają Tutora nr 1 i Tutora nr 2.
- Na podstawie wyborów są przydzielani tutorzy dla poszczególnych uczniów.