Zasady ogólne
- Poradnia psychologiczno – pedagogiczna na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego.
- Organem odpowiedzialnym za organizację nauczania indywidualnego jest dyrektor szkoły.
- Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) –załącznik nr 1, organizuje nauczanie indywidualne ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego (zgodnie z art. 71b ust. 5c i 5d Ustawy o systemie oświaty). Nauczanie indywidualne dyrektor szkoły organizuje w porozumieniu z organem prowadzącym, w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych oraz form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły organizując nauczanie indywidualne, przestrzega zapisów rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu organizowania nauczania indywidualnego dzieci i młodzieży oraz innych przepisów prawa oświatowego, w tym Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania, w szczególności w zakresie: a) przydzielania godzin nauczania indywidualnego nauczycielom z wymaganymi kwalifikacjami, b) tygodniowego rozkładu zajęć edukacyjnych nauczania indywidualnego (12 – 16 godzin tygodniowo).
- Organizując nauczanie indywidualne dyrektor szkoły uwzględnia konieczność zapewnienia uczniowi realizację wybranych zajęć edukacyjnych wynikających ze szkolnego planu nauczania.
- Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia nauczania indywidualnego, dyrektor szkoły może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków miejsca w którym są organizowane zajęcia nauczania indywidualnego.
- Zajęcia nauczania indywidualnego prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym lub z oddziałem w szkole, albo indywidualnie w wyznaczonym miejscu w szkole, w zakresie określonym w orzeczeniu. Godziny realizowane z oddziałem w szkole nie są wliczane do godzin nauczania indywidualnego.
- Na podstawie dostarczonego orzeczenia, dyrektor szkoły wydaje decyzję o organizacji (załącznik nr 2) nauczania indywidualnego. Dokument powinien zawierać:
- imię i nazwisko ucznia,
- datę urodzenia,
- oznaczenie typu szkoły lub klasy do której uczęszcza uczeń,
- numer orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego,
- określenie okresu czasu organizacji nauczania indywidualnego wynikające z orzeczenia oraz powodu dla którego jest ono organizowane,
- przydzielony tygodniowy wymiar godzin nauczania indywidualnego z danego przedmiotu,
- imię i nazwisko nauczyciela prowadzącego nauczanie indywidualne.
- Do nauczania indywidualnego zostaje zaprowadzony osobny dziennik dla każdego z uczniów. W dzienniku zapisywana jest frekwencja oraz realizowane tematy. Oceny otrzymywane przez ucznia wpisywane są do dziennika klasy, do której zapisany jest uczeń.
- Tygodniowy plan nauczania indywidualnego ustalają osobiście z rodzicami lub pełnoletnimi uczniami nauczyciele prowadzący wyznaczone zajęcia i wpisują go do dziennika nauczania indywidualnego. Tygodniowy plan lekcji uwzględnia również zajęcia realizowane z uczniem w klasie.
- Uczniom objętym nauczaniem indywidualnym, którym stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecania zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestnictwa w życiu szkoły (zajęcia pozalekcyjne, uroczystości i imprezy szkolne).
- Godziny nauczania indywidualnego są realizowane w ramach pensum nauczyciela lub realizowane w ramach godzin ponadwymiarowych.